"Karácsony" és Újév Indiában


2019.12.31.

Itt Indiában az ünnepek másként telnek. Nekem eléggé sűrű volt. Igazság szerint 2004 óta járok Indiába, és már voltam egyszer korábban  is itt Karácsonykor ha jól emlékszem, az elmúlt sok évben 2014-től mindig ilyenkor jövök. Tavaly kivételt tettem, de idén nem tudtam ellenállni. Persze  hiányzik az otthoni Karácsony azért. Tudom a legtöbben csak panaszkodnak, hogy mindenki vásárol, meg tömeg van, de szerintem az egy öröm, ha leshetem a másik kedvét, és úgy vásárolok, készülök, hogy elképzelem, hogy mennyire fog örülni. De lehet én túl egyszerű vagyok. 


Azért jövök ilyenkor, mert itt ilyenkor van a fesztivál időszak. A másik, hogy otthonról a munkámból ilyenkor könnyebben szabadulok, mert mindenki  el van foglalva és harmadik dolog, hogy fázom. A legfontosabb, hogy ilyenkor van itt két nemzetközi Odisszi Fesztivál egymás után. Erről írok egy külön bejegyzést majd. Tegnap lett csak vége. 


Karácsony olyan szokásos indiai hétköznapként telt, bár azért volt pár extra. Például elkapott minket egy Mikulás egy gyors interjúra amikor Inna ékszereiért mentünk. Cukik voltak, kaptunk cukorkát is. Ettől a szitutól nem menekültünk. A Mikulás emberei körbevették és nem én védték minket el. Túl jó fogás voltunk. Szóval benne voltunk a tévébe valószínűleg. 


Két éve amúgy a házigazdámék elvittek engem éjféli misére Karácsonykor, és az egész muszlim család jött velem. Mindkét templomot meglátogattuk aznap éjjel. Iszonyú sokan voltak, és utána mindannyian két hétig betegek voltunk, mert elkaptunk valamit. Most nem erőltettük. Nagyon szeretnek ebben a házban, és már családtag vagyok szinte. Nem szállóvendégként bánnak velem, hanem vendégként, de kicsit családtagként is. Számomra megdöbbentő az a tolerancia, amivel az emberek itt rendelkeznek. Ez a család bár muszlim, de végtelenül szabad, és én mindig mondom nekik, hogy szerintem ők olyan hindu muszlimok. Mert itt nincs sok muszlim, így a hindu szokásokhoz is alkalmazkodnak valamelyest. Bár lehet ezek ilyen alapvető indiai szokások. Maradjunk annyiban, hogy India hatalmas és más részeken lehet másként vannak a dolgok. 



Karácsonykor meg voltam hívva egy ebédre Dorinhoz, aki mindig érdekes embereket lát vendégül. Azt hiszem három férje volt,  egyikükkel sok évet töltött Németországban, így nála egy kicsit európai módon mennek a dolgok. Például nem koszosak a falak. Abban a társaságban bármiről lehet beszélni. Ez mindig egy kicsit felszabadulás. Egy kicsit szünetelek az itteni kultúrából olyankor. 


Ma van Szilveszter napja, és ez is olyan szokásos hétköznap lesz, ami azt jelenti, hogy van egy alap napirend, ami biztos változni fog. Ma is órát tartok a gyerekeknek, ma is táncolok, vagy ki tudja még mi lesz. Azért tervezgetjük az estét, de nem hiszem, hogy el leszek engedve az éjszakába. Nem is mennék. Jobb a biztonság. 


Boldog Új Évet mindenkinek! Ma reggel egy indiai ismerősöm azt írta, hogy Boldog Születésnapokat nekem az új évre. Mert minden nap egy újjászületés! :) Többet nem is lehet kívánni. 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szembesülés magammal és Indiával

Egy csendes nap a maharikra emlékezve

Saraswati Puja